Säkrare Bank-ID i kommunens e-tjänster
Telefonbedrägerier är ett stort problem idag. Svensk E-identitet göra en förändring kring BankID för att möjliggöra säker start för de system, som kommunens e-tjänster, som idag använder BankID inloggning.
Bedragare ansluter idag till e-tjänster, matar in offrets personnummer och ringer upp för att lura offret att använda BankID. Det blir nu svårare. Med Säker start, som implementeras i kommunens e-tjänster från och med torsdag 4 april, försvåras bedrägerier med BankID.
Säker start verifierar att det är samma person som använder e-tjänsten som identifierar sig med BankID. På så sätt försvåras telefonbedrägerierna. Majoriteten av bedrägerier där BankID utnyttjas sker hos e-tjänster där Säker start av BankID inte används.
För att skydda både användare och e-tjänster blir Säker start av BankID tvingande för samtliga myndigheter, företag och organisationer som använder BankID i sina e-tjänster.
Detta innebär Säker start
Säker start innebär att alla BankID-transaktioner, för alla e-tjänster, behöver startas med:
- Autostart när e-tjänst och BankID används i samma enhet, eller
- rörlig QR-kod när e-tjänst och BankID används i olika enheter.
Idag använder flera e-tjänster statisk QR-kod, men för att uppfylla de nya kraven krävs alltså rörlig QR-kod.
I samband med uppdateringen torsdag förmiddag 4 april kan det bli ett kortare avbrott. Prova i så fall att logga in igen efter en stund.